Intre crestinii din Romania, pana in ultimii 10-20 ani, nu se punea problema daca este sau nu Dansul un pacat. Toti crestinii erau decisi sa se separe de orice forma de dans, bazati fiind pe faptul ca orice forma de stimulare a poftei trupesti este inclinatie spre pacat.
Dar lucrurile s-au schimbat odata cu trecerea timpului, post-modernismul a modelat modul de gandire a oamenilor iar felul de vietuire a crestinilor a inceput sa fie analizat si chestionat – lucru demn de apreciere. In momentul de fata tot mai multi simpatizanti ai crestinismului pun in fata lupei regulile/comportamentle si deciziile crestinilor deja existenti in Romania.
Un astfel de domeniu este domeniul dansului. Intr-o tabara gasim crestini care considera pacat dansul ( orice forma ar fi el) avand argumente doar “din auzite” sau din regulile sociale ale crestinilor iar in alta tabara gasim crestini care considera orice lucru care nu e interzis clar in Scriptura ca fiind permis – avand la baza libertatea crestina promisa in Scriptura.
Unde este corect sa ne situam noi?
Ce este Dansul:
DANS, dansuri, s. n. 1. Ansamblu de mișcări ritmate, variate ale corpului omenesc, executate în ritmul unei melodii, de diferite tipuri.
Ce este Dansul Sportiv?
Dansul sportiv este un sport de echipa constand in parteneriatul intre un baiat si o fata intr-un cuplu de dansatori ce interpreteaza pe muzica diferite ritmuri utilizand tehnici specifice.
Tipuri de dans:
- Clasice, de societate sau standard
- Latino-americane
- Spaniole
- Moderne
- Balet
- Dans urban
Ce este Sportul?
- SPORT, sporturi, s. n. Activitate fizică a cărei practică presupune un antrenament metodic, respectarea anumitor reguli și a unei anumite discipline, având la bază elementul competitiv și urmărind obținerea de performanțe; fiecare dintre formele particulare, reglementate ale acestei activități.
Dansul vs sport vs dans sportiv
Dansul este diferit de sport prin competitivate, disciplinare, antrenamente, reguli si discipline. Dansul sportiv poate fi comparat cu un sport – putand exclude pentru cei doi parteneri termenul de atractie.
Enciclopedia Britanica spune despre Dance –
“Dance, the movement of the body in a rhythmic way, usually to music and within a given space, for the purpose of expressing an idea or emotion, releasing energy, or simply taking delight in the movement itself. Dance is a powerful impulse, but the art of dance is that impulse channeled by skillful performers into something that becomes intensely expressive and that may delight spectators who feel no wish to dance themselves” – https://www.britannica.com/art/dance –
Dansul implica emotii, inclusiv cel sportive – emotii care ating participantii la dans dar si pe cei care nu participa la dans. Emotiile transmise sunt in general cele care pot fi transmise prin limbajul trupului, iar moajoritatea dansurilor etaleaza frumusetea trupurilor. Mesajul dansului este un mesaj limitat, fiind limitat la ceea ce un trup poate transmite.
De notat este ca Dansul are mesaj social, inevitabil, nu poate fi disociat de mesajul transmis ci din contra trebuie analizat tiand cont ca e o metoda de comunicare. Intrebarea : Care este mesajul transmis – este o intrebare inevitabila, iar raspunsul nu poate fi decat unul care tine de formele si miscarile trupului – un mesaj transmis doar prin trup, este un mesaj adresat trupului.
Dansul in Biblie
“Şi, pe când se apropia de tabără, a văzut viţelul şi jocurile. Moise s-a aprins de mânie, a aruncat tablele din mână şi le-a sfărâmat de piciorul muntelui.” (Exod 32:19);
„ Să nu fiţi închinători la idoli, ca unii dintre ei, după cum este scris: ,,Poporul a şezut să mănînce şi să bea; şi s’au sculat să joace.„ – 1 Corinteni 10:7
„ David juca din răsputeri înaintea Domnului, şi era încins cu efodul de in subţire.“ 2 Samuel 6:14
“Iar fiul cel mare era la ţarină. Şi când a venit şi s-a apropiat de casă, a auzit cântece şi jocuri.” (Luca 15:25).
“Maria, prorociţa, sora lui Aaron, a luat în mână un timpan, şi toate femeile au venit după ea, cu timpane şi jucând.”(Exod 15:20);
“Să laude Numele Lui cu jocuri, să-L laude cu toba şi cu harpa!” (Psalmi 149:3);
“plânsul îşi are vremea lui, şi râsul îşi are vremea lui; bocitul îşi are vremea lui, şi jucatul îşi are vremea lui;.” (Ecclesiastul 3:4).
Dictionar de imagini si simboluri biblice – zice despre dansul din Biblie:
Dansul este, în esenţă, întotdeauna simbolic. Înseamnă a râde; a fi vesel; a te învârti în cercuri; a alerga şi a sălta – un salt vioi care devine o mişcare ritmică artistică a trupului care exprimă sentimente şi gânduri.
În Biblie aceleaşi cuvinte ebraice pot însemna şi durerea unei mame în durerile naşterii (Mica 4:9; Is. 21:3; vezi Naştere), căderea unui războinic în momentul în care este ucis (Ez. 30:4), un salt de groază sau plăcere al unui animal (Ps. 29:6; Is. 13:21) sau dispreţul unui batjocoritor (Iov 30:1).
Simbol al laudei. Dansul este în primul rând un mijloc fizic şi vizual de *laudă, onorându-L şi mulţumindu-I lui Dumnezeu. În Biblie este adesea combinat cu cântec şi instrumente. Mişcarea uneşte umanul cu sunetul neînsufleţit pentru a-L lăuda pe Dumnezeu. Dansul este un mod de mulţumire şi mărturisire a lui Dumnezeu în faţa altora. Psalmistul ne spune să Îl lăudăm pe Dumnezeu „cu tamburine şi cu dansuri; …Tot ce are suflare să-L laude pe Domnul” (Ps. 150:4, 6; 149:3).
………….
Dat fiind că dansul făcea parte din viaţa de zi cu zi în lumea antică, făcea de asemenea parte şi din activităţile păcătoase. Fiica lui Irod a dansat atât de bine în faţa invitaţilor încât a primit capul lui Ioan Botezătorul din partea lui Irod care era şovăielnic (Mt. 14:6, 7; Mc. 6:22). Amaleciţii au mâncat, au băut şi au dansat când i-au învins pe filisteni (1 Sam. 30:16). Israeliţii, îndrumaţi greşit, au dansat când i-au atribuit viţelului făcut de mâinile lor tot succesul lor în loc să îi atribuie acest succes Dumnezeului viu (Ex. 32:4, 19; 1 Împ. 18:26).
Dansul este prezentat in Biblie ca mod de a exprima bucuria, fiind parte a laudei aduse la adresa lui Dumnezeu ca parte a multumirii fata de Dumnezeu. Cand dansul era separat de multumirea la adresa lui Dumnezeu atunci era parte a activitatilor pacatoase (Mt. 14:6, 7; Mc. 6:22, 1 Sam. 30:16, Ex. 32:4, 19; 1 Împ. 18:26)..
Chiar daca exista in Scriptura si momente in care dansul nu a fost placut– momentul intalnirii lui Moise cu poporul si momentul intalnirii dansului lui Daivd – totusi in general dansul e vazut ca un mod de a transmite bucuria, exaltarea poporului – in general in ce priveste bucuriile venite din partea Domnului. Biblic nu avem versete care sa sustine dansul in afara bucuriilor venite din partea lui Dumnezeu – totusi este posibil ca poporul evreu sa fi folosit dansul si in alte contexte in afara celor religioase ( asa sustine Easton’s Bible Dictionary).
De subliniat este diferenta dintre ce intelege societatea moderna prin dans si ce intelegea societate evreiasca prin dans.
Easton’s Bible Dictionary – Dance – spune :
From being reserved for occasions of religious worship and festivity, it came gradually to be practised in common life on occasions of rejoicing ( Jeremiah 31:4 ). The sexes among the Jews always danced separately. The daughter of Herodias danced alone ( Matthew 14:6 ).
Smiths Bible Dictionary – Spune
“For the most part dancing was carried on by the women, the two sexes seldom and not customarily intermingling.”
Diferenta dintre ceea ce secolul 21 intelege prin dans si ceea ce poporul evreu intelegea prin dans, este mare. Dupa cum vedem nu exista acest dans in care erau implicate doua persoane de sex opus, nu exista cel mai probabil nici o aluzie sexuala, ci doar un dans – mai mult sau mai putin organizat – prin care se transmitea o bucurie plecata din multumirea adusa Domnului pentru binefacerile Lui.
Dansul si implicatiile lui
Dupa cum am vazut, nu exista reglementari clare in Scriptura cu privire la interzicerea dansului pentru copii lui Dumezeu. Daca dansul nu e interzit direct in Scriptura, atunci inseamna ca e permis?
Exista un doemniu unde Scriptura lasa ca intelepciunea crestina sa fie folosita – domeniul mancarii carnii jertfite idolilor – incredintarile pe care trebuie sa le avem. Romani 14: 13-23 este textul in care Pavel vorbeste despre incredintarile personale si cum trebuie ele folosite pentru a zidi sau proteja pe cei de langa noi.
Despre aceste versete William Barclay Commentaries spune:” Este datoria fiecarui crestin sa se gandeasca la toate aspectele, nu numai in ceea ce ne afecteaza pe noi insine, ci si ce poate afecta pe cei din jurul nostru.”
E pacat sau nu a manca carnea jertfita idolilor? Raspuns: NU e pacat, conform Romani 14:14 – “nimic nu este necurat in sine”.
Avea voie Apostolul Pavel sa manance carnea jertfita Idolilor? Raspuns NU – spune el : “Nu nimici prin mancarea ta, pe acela pentru care a murit Hristos!”
Cum corelam aceste doua afirmatii? Daca nu e pacat sa manance orice fel de carne, inseamna ca avea voie sa manance acea carne dar pentru ca prin libertatea sa ranea pe cel de langa el, Apostolul Pavel spune : “Bine este să nu mănânci carne*, să nu bei vin şi să te fereşti de orice lucru care poate fi pentru fratele tău un prilej de cădere, de păcătuire sau de slăbire.” Romani 14:21.
Ca si concluzie putem spune ca aceeasi situatie – ca si incredintarea mancarii jertfite idolilor – este si situatia dansului, care nu este direct interzis in Scriptura dar care are implicatii sociale si transmite un mesaj celor care iau parte la acest act.
Concluzie
Dansul atunci cand este indreptat spre Dumnezeu prin preamarirea Sa, multumirea si recunoasterea inaintea Sa, dans individual, pornit din inima curata este gasit in Scriptura ca parte a inchinarii, in intelegerea lui conforma timpului biblic.
Dansul in sensul timpului actual, dans in pereche, fara a fi pornit din bucuria adresata Domnunlui nu este gasit si nici inteles de catre scriitorii biblici. Nu are rost amintirea dansurilor cu indicii sexuale sau chiar lascive, ele fiind pentru starnirea poftelor si pot fi incluse in domeniul desfralui – care este interzis de Biblie – Iuda 4.
In afara aspectelor strict Biblice – care tine de versete care amintesc dansul – trebuie luat in considerare si implicatiile sociale pe care le are dansul. Dupa cum am aratat mai sus, dansul transmite un mesaj, care de cele mai multe ori are de-aface cu aprecieri la adresa trupului, dansul fiind considerat si asociat cu desfraul. In aceeasi masura dansul crestinilor poate fi si o “nimicire” ( Romani 14:15) pentru cei care si-au permis desfraul pana a-l cunoaste pe Dumnezeu.
Ca si concluzie, Apostolul Pavel ne indeamna in Romani 14 sa nu consumam carnea jertfita idolilor si sa nu consumam vin ca nu cumva sa fim o pricina de poticnire pentru altii din jur, tot la fel indemna si autorul acestui umil studiu – sa ne ferim de orice forma de dans care poate sa ne pateze marturia sau chiar sa fie o pricina de poticnire pentru altii – pentru ca sa “NU faceti Binele vostru sa fie grait de rau” Romani 14:16.
“Căci Împărăţia lui Dumnezeu nu este mâncare şi băutură, ci neprihănire, pace şi bucurie în Duhul Sfânt.” Romani 14:17
Comments by Ionut Ungureanu
Sabatul, ziua a saptea – porunca sau moft?
"Daca citeai bine articolul puteai vedea ca nu am zis ca..."
Sabatul, ziua a saptea – porunca sau moft?
"Imi plac oamenii care gandesc liber si cu puterea de a-si..."
Sabatul, ziua a saptea – porunca sau moft?
"De ce invierea e in ziua a saptea?"
Sabatul, ziua a saptea – porunca sau moft?
"Va salut cu mult respect. Voi publica comentariul dvs. doar..."
Pentru ce ne trebuie CREDINTA?
"Domnul sa ne dea Credinta aia corecta! merci Fly"