Este tinerea Sabatului, a zilei a saptea, o porunca? o intrebare care cere un raspuns.
Dovezi istorice ale anularii Sabatului
Pana la dovezile Biblice deobicei sustinatorii Sabatului, a zilei a saptea, aduc inaintea noastra dovezi istorice. Istorici care sustin faptul ca primii crestini au avut ca zi inchinata Domnului Isus aceeasi zi cu Evreii adica Sabatul ziua a saptea.
Istorici ca Ignat, episcop de Antiohia(anul 110 d.Hr), Iustin Martirul (100-165 d. Hr), Irineu, episcop de Lyons (aprox 178 d. Hr.), Baradaisan (nascut in 154), Ciprian, episcop de Cartagiana dar si altii sustin faptul ca ziua Domnului, Duminica era folosita de crestini pentru inchinare, sustinandu-i importanta. Mai jos gasiti o pagina(pag. 584) din Cartea “Imparatia Cultelor eretice” scrisa de Walter martin.
Cred ca dovezile istorice sunt importante, au greutatea lor, dar pentru un crestin adevarat dovezile Biblice trebuie sa aiba greutate nespus mai mare decat cele istorice.
Dovezi Biblice ale anularii Sabatului
Vom lua pe rand textele din Noul Testament care vorbesc despre ziua a saptea, Sabatul, analizandu-le pe fiecare in parte cu dorinta de a cerceta cateva din argumentele celor care considera Sabatul ca fiind o porunca divina aplicabila Bisericii.
Prezenta Celor 10 porunci in Noul Testament
In ce masura sunt prezente cele 10 porunci, care pot fi gasite scrise in cartea Exodului 20, in Noul Testament? Conform lui D. M. Canright ocurenta cu care apar cele 10 porunci in Noul testament este urmatoarea:
Porunca 1 – Datoria omului de a se inchina lui Dumnezeu – de 50 de ori
Prounca 2 – Condamnarea idolatriei – de 20 de ori
Porunca 3 – Condamnarea luarii in desert a numelui lui Dumnezeu – de 4 ori
Porunca 4 – Respectarea Sabatului – Nu apare deloc in Noul testament
Porunca 5 – Obligativitatea de-ati onora parintii – de 6 ori
Porunca 6 – Uciderea este condamnata – de 6 ori
Porunca 7 – Adulterul este condamnat de 12 ori
Porunca 8 – Furatul este condamnat de 6 ori
Porunca 9 – Marturia mincinoasa este condamnata de 4 ori
Porunca 10 – Poftirea altora este interzisa de 9 ori.
Obligativitatea respectarii Sabatului nu este deloc mentionata in Noul testament cu toate ca exista liste intregi cu pacate vrednice de condamnare. Nu exista nici o promisiunea pentru respectarea Sabatului dar nici o pedeapsa pentru nerespectarea lui. Apostolul Pavel mentioneaza doar o singura data Sabatul (Coloseni 2:16), in toate scrierile sale, iar atunci vorbeste despre anularea sa in nici un caz despre sustinerea sa.
Cei care tin Sabatul vor zice: “E normal sa nu se pomeneasca nimic despre Sabat pentru ca evreii tineau cu stricte aceasta zi“. Acest argument are picioare scurte pentru ca tot din cadrul celor 10 porunci era si interzicereea inchinarii la idoli (pe care evreii se dovesc ca nu o prea tineau intrucat in Noul Testament exista 20 de porunci cu privire la inchinarea la idoli) si condamnarea ucideii si a furtului, lucruri pe care everii nu le tineau strict deloc. Acest argument, cum ca evreii tineau cu strictele ziua de Sabat, nu are stabilitate atat timp cat la toate celalalte pacate erau fruntasi.
Cuvantul “Sabat” – apare de 59 de ori in Noul Testament
Cu toate ca nu apare ca si porunca de a fi respectat totusi apare in Noul Testament de 59 de ori ca si nume : Sabat. Unii zic ca ar fi o dovada suficienta pentru a sustine respectarea sa.
Totusi cuvantul TEMPLU – apare de 115 ori, cuvantul CIRCUMCIZIE – apare de 55 de ori, cuvantul JERTFE – apare de 38 de ori. Cu toate ca aceste cuvinte apar de atatea ori in Noul Testament nu este un argument suficient pentru a le pune in practica. Este nevoie de mai mult decat o pomenirea a lor pentru a fi vrednice de a fi puse in practica.
“Domnul Isus a tinut Sabatul, deci si noi trebuie sa-l tinem”
Poate ca deja ati auzit acest argument, care la prima vedere pare sa fie cel mai tare argument. E foarte adevarat Domnul Isus a respectat Sabatul, El a fost nascut evreu, a trait sub Lege si a respectat tot ce tinea de Lege. Domnul Isus a fost cu siguranta circumcis, a adus jertfe, a invatat ucenicii sa duca jertfe la altar (Matei 5:23,24) a trimis un lepros sa aduca la altar darul randuit de Moise (Matei 8:4). Cine vrea sa tina Sabatul, deoarece asa l-a tinut si Domnul Isus trebuie sa tina tot ce a tinut Domnul Isus, de la circumcizie pana la jertfe.
Ce putem intelege din acestea? Domnul Isus a trait sub Lege, ca si evreu a respectat Legea in toate detaliile ei, dar Legea a fost anulata prin moartea si invierea Sa prin semnarea Noului Legamant.
Marcu 2:27-28 ,,Sabatul a fost facut pentru om, iar nu omul pentru Sabat; asa ca Fiul omului este Domn chiar si al Sabatului.”
Cei care tin Sabatul folosesc aceste pasaj pentru a dovedi ca Sabatul este si al Domnului Isus deci trebuie respectat. Dar oare aceasta e ideia acestor versete?
Logica este: sabatul a fost facut pentru om, nu omul pentru sabat (prioritar e omul) iar fiul omului este Domnul peste Sabat. Domnul Isus era 100% Dumnezeu si 100% om. De ce nu a folosit expresia Fiul lui Dumnezeu? De ce a folosit expresia fiul omului? Nu dorea sa spuna ca El e creatorul si stapanitorul Sabatului ci doar ca este om si de aceea este stapanul sabatului, toate aceste lucruri au fost spune in apararea ucenicilor care tocmai calcasera Sabatul.
Logica poate continua folosind pasajul paralel din Matei 12:3-12. Aici ni se spune 1. David a mancat din painile care erau doar pentru preoti – Nevoile sale erau superioare. 2. Preotii pot incalca Sabatul – slujirea lor este superioara Sabatului 3. In ziua de Sabat iti salvezi o oaie dintr-o groapa – apararea vietii animalelor este superioara.
Aceste versete privite analitic nu au cum sa sustina respectarea Sabatului sub legea Noului Testament ci dinpotriva sustin ierahia nevoilor.
Luca 23:56 “…s’au întors, si au pregãtit miresme si miruri. Apoi, în ziua Sabatului, s-au odihnit, dupã Lege”
Imediat dupa moartea Domnului Isus, femeile care participat la punerea Domnului Isus in mormant, nu au mers sa-l pregateasca ci s-au retras pentru a se odihni in ziua de Sabat, dupa Lege. Unii ar putea zice: “Erau ucenicii lui Isus si stiau ca Sabatul trebuie respectat chiar si dupa moartea Sa.”
Da, e adevarat au respectat Sabatul chiar si dupa moartea Sa, dar asta nu inseamna ca totul s-a terminat la moartea Domnului Isus. Adevarata schimbare s-a vazut la invierea Sa si apoi la coborarea Duhului Sfant, nicidecum la moartea Sa, cand cei mai multi credeau ca s-au inselat, crezand un inselator.
In Ioan 16:13-14 Domnul Isus le spune : ” Mai am sa va spun multe lucruri, dar acum nu le puteti purta. Cînd va veni Mîngîietorul, Duhul adevãrului, are sã vã cãlãuzeascã în tot adevãrul; cãci El nu va vorbi dela El, ci va vorbi tot ce va fi auzit, si vã va descoperi lucrurile viitoare. “
Deci faptul ca femeile s-au odihnit in ziua Sabatulu imediat dupa moartea Domnului Isus nu reprezinta un argument in favoarea respectarii Sabatului de catre Biserica.
Tinerea Sabatului in perioada Bisericii primare.
Cei care sustin respectarea zilei de Sabat, gasesc un argument forte in cartea Faptelor Apostolilor unde Sabatul apare ca zi de intalnire intre evrei si crestini. O cercetare atenta nu poate ignora faptul ca apostolii au respectat chiar si dupa invierea si inaltarea Domnului Isus – Legea lui Moise incluzand zilele de sarbatoare, ziua de Sabat, jertfele, taierea imprejur si tot ritualul evreiesc. Dar au respectat aceastea conform nationalitatiilor si conform obiceiurilor formate deja. Nu au facut aceasta ca o datoriel crestina si nu au impus aceste lucruri neamurilor (Faptele Apostolilor 15:19-28 si Fapte 21:25).
Un lucru demn de notat este ca fiecare mentionare a zilei de Sabat in Noul Testament (Fapte 13:14,15; Fapte 13:42-45; Fapte 15:31; Fapte 16:13; Fapte 17:1,2; Fapte 18:4) In cadrul intalnirilor evreiesti, erau prezenti si evreii care au devenit crestini. In Fapte 20:7, dupa ce a trecut destul timp, necesar pentru a se organiza, ii gasim intalnindu-se in ziua intai pentru frangerea painii.
De ce evreii crestini nu au renuntat imediat la praticile evreiesti? – Toata lucrarea Domnului Isus a fost una graduala de la o schimbare mica la una mare tocmai pentru a ajuta oamenii sa inteleaga schimbarile. Probabil daca le-ar fi spus ucenicilor ceva contra legii Mozaice, era omorat pe loc. Domnul Isus le spunea ucenicilor ca inteleg foarte greu Luca 24:25-26 “Atunci Isus le-a zis: ,,O, nepriceputilor si zãbavnici cu inima, cînd este vorba sã credeti tot ce au spus proorocii! 26 Nu trebuia sã sufere Hristosul aceste lucruri, si sã intre în slava Sa?”
Niciodata in activitatea Sa pamanteasca nu s-a ocus ritualului evreiesc, nici jertfelor nici slujirilor de la Templu, nici zilelor de sarbatoare nici circumciziei cu toate ca stia ca toate acestea se vor incheia odata cu moartea, invierea si inaltarea Sa. Chiar inainte de inaltarea Sa, ucenicii il intreaba cand are sa instaureze Imparatia Sa, in care El sa fie Rege pamantesc…
La Cinzecime ei respectau zilele de sarbatoare evreiesti, nici un mesaj nu s-a adresat neamurilor pana cand Petru nu a fost trimis la Corneliu intr-un mod miraculos. In Fapte 11 inca gasim Biserica din Iesuralim, mancand departe de neamuri. Decizia conciliului de la Ierusalim din Fapte 15:19,23 se adreseaza neamurilor, evreii inca respectau legea Mozaica. Chiar si aproape de moartea apostolului Pavel, cand a fost ultima data la Ierusalim, fratii l-au indemnat sa respecte legea Templului de dragul evreilor din Ierusalim(Fapte 21:20-26).
Odata cu distrugerea Templului de la Ierusalim si cu raspandirea Evangheliei catre neamuri, obiceiurile evreiiesti au inceput sa dispara. Totul a fost un proces lent, nu unul brusc.
In studierea Sabatului prin prisma Noului Testament vor urma:
Apostolul Pavel si tinerea Sabatului
Coloseni 2: 13-17
Galateni 4:9-11
Romani 13:8-10
Romani 14:4-13
De asemenea cititi: Eroarea de la baza gandiri adventiste
Olesea D
January 5, 2012 — 5:10 pm
Nu există autoritate
biblică pentru schimbarea zilei de odihnă şi de rugăciune de la ziua a şaptea la Duminică. Isus Hristos, apostolii, ca şi membrii ai Bisericii primare, cu toţii au continuat la fel să ţină Sabatul zilei a şaptea. Aceasta este
singura zi autorizată de Sfânta Biblie. Evrei 4:9
Ionut Ungureanu
January 5, 2012 — 6:17 pm
Isaia 66:23 – era normal sa zica de ziua de Sabat pentru ca acea zi era atunci pentru inchinare. NU avea cum sa zica vor veni in ziua de duminica pentru ca nu avusese loc jertfa Domnului Isus pentru schimba cu o Lege mai buna! Acelasi rationament si pentru inchinarea de pana la jertfa si invierea Domnului Isus.
cat despre Evrei 4:9 te rog citeste si contextul si spune-mi despre ce odihna este vorba.
Căci, dacă le-ar fi dat Iosua odihna, n’ar mai vorbi Dumnezeu după aceea de o altă zi. Rămîne dar o odihnă ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu. Fiindcă cine intră în odihna Lui, se odihneşte şi el de lucrările lui, cum S’a odihnit Dumnezeu de lucrările Sale. Să ne grăbim dar să intrăm în odihna aceasta, pentruca nimeni să nu cadă în aceeaş pildă de neascultare. Evrei 4:8-11
Olesea D
January 5, 2012 — 5:15 pm
Isaia 66:23
Ovidiu Clipa
January 18, 2012 — 2:31 pm
Psalmul profetic 118 aduce ceva lumina in privinta “zilei pe care a facut-o Domnul, ca sa ne bucuram si sa ne veselim in ea”.
“22. Piatra pe care au lepadat-o zidarii a ajuns sa fie pusa in capul unghiului cladirii.
23. Domnul a facut lucrul acesta si este o minunatie inaintea ochilor nostri.
24. Aceasta este ziua pe care a facut-o Domnul: sa ne bucuram si sa ne inveselim in ea!
”
Care este acea zi? Ziua in care “Piatra” a fost pusa in capul unghiului. Adica ziua invierii!
Cosmin
January 23, 2013 — 1:20 pm
Și ziuna învierii este ziua a șaptea.
Ionut Ungureanu
April 2, 2013 — 7:22 am
De ce invierea e in ziua a saptea?
Loredana
February 22, 2013 — 11:22 pm
Cred ca faceti o mare confuzie între LEGEA CEREMONIALĂ = LEGEA LUI MOISE (care includea circumcizia, o mulțime de sărbători, unele dintre ele numite chiar ”Sabate”, jertfele pe altar) și LEGEA MORALA= LEGEA LUI DUMNEZEU (adică legea celor 10 porunci, lege scrisă de Însuși Dumnezeu cu degetul Lui). Intr-adevăr, legea CEREMONIALĂ (LEGEA LUI MOISE) a fost desființată la Cruce, prin jerta Domnului Hristos (toate jertfele din Vechiul Testament arătau spre Jerta supremă ce avea să fie dată pentru salvarea omenirii), dar legea MORALA (LEGEA LUI DUMNEZEU) este veșnică și este valabilă pentru toată lumea. Este absolut imposibil ca ceea ce Dumnezeu a scris cu degetul Lui să poate fi schimbat. Respectarea zilei a șaptea ca zi de odihnă și închinare, ca memorial al Creațiunii este la fel de valabilă și astăzi precum a fost și în timpul Domnului Hristos.
Nu uitați un lucru, Dumnezeu nu este shimbător. El Însuși spune în Maleahi 3:6 (Eu sunt Domnul, de aceea Eu nu mă schimb …), iar Domnul Hristos spune în Matei 5:17,18 ”Să nu credeți că am venit să stric legea sau proorocii; am venit nu să stric, ci să împlinesc. Căci adevărat vă spun, câtă vreme nu vor trece cerul și pământul, nu va trece o iotă sau o frântură de slovă din Lege, înainte ca să se fi întâmplat toate lucrurile.”
În plus afirmațiile din acest articol sunt contradictorii: dacă dvs. susțineți că Sabatul evreiesc (Sâmbăta) a fost desființat la Cruce, spuneți-mi de ce nu au fost desființate și celelalte nouă porunci? De ce acestea sunt încă valabile?
Am citit cu atenție articolul dvs. și vreau să vă spun că unele comentarii sunt superficiale și nedocumentate. Pentru fiecare din explicațiile pe care le-ați adus impotriva ținerii Sabatului astăzi(dovezile istorice sau pasajele biblice menționate) există răspunsuri solide, logice și bine cercetate.
Sunt un om fericit care a descoperit frumusețea Sabatului și pentru asta îi aduc mulțumiri Dumnezeului mânturii mele.
Oricine dorește sincer să cunoască adevărul cu privire la Sabat, Domnul îi va descoperi!
Gânduri alese tuturor vizitatorilor dvs. și Dumnezeu să dea tuturor înțelepciune!
Loredana
Ionut Ungureanu
April 2, 2013 — 7:21 am
Va salut cu mult respect.
Voi publica comentariul dvs. doar dupa ce imi raspundeti la o alta intrebare…
Pe ce baza facem diferentierea intre Legea Ceremoniala si Legea lui Moise? Avem o baza Scripturala? ( sau doar argumentul lui degetul lui Dumnezeu? – asta exclude insuflarea legii lui Moise?)
Marius
June 1, 2013 — 3:21 pm
Neata,
Ai o problema de intelegere si nu ai ideile clare. Daca se anuleaza Sabatul se vor anula si celelalte legi. Ma refer doar la cele 10 porunci si nu la poruncile privitoare la ceremoniile evreiesti. Isus a desfiintat legile ceremoniale, legi care descriau de fapt venirea Lui si in nici un caz cele 10 porunci. Deci ce ar fi sa ucidem si sa nu fim vinovati, sau sa furam, sa mintim, ……………?
Chiar tu spui mai sus ca crestinii se intalneau cu evreii in Sabat sa discute! De ce nu se intalneau dumonica?
Clarifica-ti ideile , mai bine, inainte de a face comentarii pe net.
Ionut Ungureanu
June 6, 2013 — 7:59 am
Imi plac oamenii care gandesc liber si cu puterea de a-si schimba parerile.
Citeste cu inima nu cu ochii setati sa judeci.
Toate legile se cuprind in rezumatul facut de Domnul Isus. Stii care e acel rezumat? Ce zice el de Sabat? Oare sa-l fi pierdut Domnul isus din vedere?
Marius
June 1, 2013 — 3:29 pm
Sa vezi cine a schimbat Sabatul in duminica iti dau niste citate:
Biserica romano-catolica declară:
“Puteti citi Biblia de la Geneza la Apocalipsa si nu veti gasi un singur verset care sa autorizeze sfintirea duminicii. Scripturile obliga la pazirea religioasa a sambetei, o zi pe care noi n-o sfintim niciodata.” Cardinal Gibbons, The Faith of our Fathers, pag. 89
“Biblia spune, adu-ti aminte de ziua Sabatului ca s-o sfintesti. Biserica Catolica spune ‘Nu !’. Prin puterea mea divina abolesc ziua de Sabat si poruncesc sa sfintesti prima zi a saptamanii. Si iata, intreaga lume civilizata se pleaca in supunere in fata poruncii sfintei Biserici Catolice.” Father Enright, American Sentinel, June 1893
“Nu Creatorul universului in Geneza 2,1-3, ci Biserica Catolica poate pretinde cinstea de a oferi omului o pauza la fiecare sapte zile.” Storia della Domenica, 1969, pag. 366-367
“Duminica nu se bazeaza pe Scriptura, ci pe traditie, si este o institutie evident catolica. Noul Testament nu mentioneaza explicit ca apostolii au schimbat ziua de inchinare, stim asta din traditie.” The New Revised Baltimore Catechism, 1949,pag. 139
“Autoritatea bisericii nu poate fi legata de cea a Scripturii, fiindca biserica a schimbat Sabatul in duminica, nu prin porunca lui Christos, ci prin propria autoritate.” Canon and Tradition, p.263
“Bineinteles ca Biserica Catolica pretinde ca schimbarea a fost actiunea ei…” Schimbarea Sabatului in duminica… “Iar acesta este semnul puterii ei cleziastice si a autoritatii in chestiuni religioase.” Gibbons cardinal, Letter, Oct. 28, 1895, from C.F. Thomas (subl. aut.)
“Duminica este semnul autoritatii noastre… Biserica este deasupra Bibliei, iar acest transfer al pazirii Sabatului este o dovada a acestui fapt.” Catholic Record, 1 sept. 1923 (subl. aut.)
Intreband Biserica Catolica care este ziua de Sabat, spune : ‘‘Sambata este ziua de Sabat. De ce tinem duminica in locul sambetei ? Tinem duminica in locul sambetei, pentru ca noi, Biserica Catolica, am transferat solemnitatea ei, de la sambata la duminica.’’ Catehismul doctrinelor catolice, 1957, pag.50
“Duminica este o institutie catolica, iar pretentiile pazirii ei pot fi sustinute numai cu principii catolice…De la inceputul la sfarsitul Scripturilor, nu exista nici macar un singur pasaj care sa sustina transferul inchinarii publice saptamanale, din ultima zi, in prima zi a saptamanii.” Catholic Press, Sydney, August 25, 1900
“Biserica, dupa ce a schimbat ziua de odihna, de la sabatul iudaic sau ziua a saptea a saptamanii, la prima, a facut ca porunca a treia sa arate la duminica ca la ziua care trebuie pazita ca zi a Domnului.” Catholic Encyclopedia, vol. 4, pag. 153
“Ea a luat duminica pagana si a transformat-o in duminica crestina… Astfel, duminica pagana, dedicata lui Balder (Baal), a devenit duminica crestina, sfintita pentru Isus” Catholic World, March 1894, pag.809
“Papa Pius 1566 a poruncit prin conciliul din Trent. ‘A fost dorinta bisericii lui Dumnezeu ca sarbatoarea religioasa a zile Sabatului, sa fie transferata asupra zilei Domnului (duminica).” Catehismul catolic, 1867, cap.3
“Duminica este doar o creatie a Bisericii Catolice.” American Catholic Quarterly Review, January 1883
“Duminica este doar o lege a Bisericii Catolice.” American Sentinel Catholic, June 1893
“Daca protestantii ar urma Biblia s-ar inchina lui Dumnezeu in Sabat. Tinand duminica, urmeaza o lege a Bisericii Catolice.” Albert Smith, Chancellor of the Archdiocese of Baltimore, February 10, 1920
“Ratiunea si bunul simt cer acceptarea uneia sau alteia din aceste alternative : fie protestantismul si sfintirea sambetei, fie catolicismul si sfintirea duminicii. Compromisul e imposibil.” The Catholic Mirror, december 23, 1893
“Duminica este pana azi odrasla recunoscuta a Bisericii Catolice, ca partenera a Duhului Sfant, fara nici un cuvant de mustrare din partea lumii protestante.” The Catholic Mirror, september 23,1893
“Pazirea duminicii de catre protestanti, este un omagiu adus, in ciuda lor, autoritatii Bisericii Catolice.” Monsignor Louis Segar, pag. 213
“Insa protestantul zice : ‘Cum pot primi invataturile unei biserici apostate ?’ Cum, spunem noi, ai primit invataturile ei toata viata, in directa opozitie cu invatatorul vostru recunoscut, Biblia, cu privire la chestiunea Sabatului.” The Christian Sabbath, The Catholic Mirror, 1893, p. 29,30
“Protestantismul, respingand autoritatea Bisericii Catolice, nu are nici un fundament pentru teoria sa duminicala si in mod logic ar trebui sa tina sambata ca Sabat.” John Gilmary Shea, in the “American Catholic Quarter”
“Biserica Catolica a schimbat pazirea Sabatului in duminica prin dreptul autoritatii divine, infailibile data ei de fondatorul ei, Isus Christos. Protestantul care pretinde Biblia ca singur indrumator al credintei, nu are nici o baza pentru pazirea duminicii. In aceasta chestiune, adventistul de ziua a saptea este singurul protestant consecvent.” The Question Box, The Catholic Univers Bulletin, August 14, 1912
“Poate ca cel mai cutezator lucru, cea mai revolutionara schimbare pe care biserica a facut-o vreodata, a avut loc in primele secole. Ziua sfanta, Sabatul, a fost schimbat din sambata in duminica, nu printr-o indrumare prezenta in Scripturi, ci prin propria putere a bisericii. Cei care cred ca Scripturile sunt autoritatea suprema, in mod logic, ar trebui sa devina adventisti de ziua a saptea si sa pazeasca Sabatul!” Saint Catherine Catholic Church Sentinel, May 21, 1995
’’Adventistii sunt singurul grup de crestini care are Biblia ca invatator, care nu gasesc pe paginile ei nicio garantie pentru schimbarea din cea de-a saptea zi in prima. De-aici si apelativul ‘adventisti de ziua a saptea’.’’ Catholic Mirror, September 9, 1893
’’Cei care au ca indrumator Biblia, israelitii si adventistii de ziua a saptea, au de partea lor dovezi unice, in timp ce protestantii biblici nu au nici un cuvant in apararea lor pentru substituirea sambetei cu duminica.’’ Catholic Mirror, September 9, 1893
“Cei mai multi crestini presupun ca duminica este ziua de inchinare aprobata de Biblie. Biserica Romano-catolica protesteaza, spunand ca ea a transferat inchinarea crestina de la Sabatul biblic (sambata) la duminica, si a incerca sa argumentezi ca schimbarea a fost facuta de Biblie, este nesincer, si o negare a autoritatii catolice. Daca protestantismul doreste sa-si bazeze invataturile doar pe Biblie, ar trebui sa se inchine sambata.’’ (immaculateheart.com/maryonline dec. 2003 )
“Arhiepiscopul de Reggio a venit in conciliu cu urmatorul argument pentru grupul care sustinea ‘numai Biblia’, spunand : ‘Protestantii pretind ca se bazeaza exclusiv pe cuvantul scris. Pretind ca inalta Scripturile ca unic standard de credinta. Isi justifica revolta sustinand ca biserica a apostaziat de la cuvantul scris si urmeaza traditia. Pretentia protestantilor ca stau numai pe temelia cuvantului scris, nu este adevarata. Dovada : cuvantul scris porunceste explicit observarea zilei a saptea ca Sabat. Ei nu tin ziua a saptea, ci o resping. Daca au cu-adevarat Scripturile ca singur standard, ar pazi ziua a saptea, asa cum scrie in Scripturi. Totusi, ei nu numai ca resping pazirea Sabatului poruncit in cuvantul scris, insa au adoptat si practica pazirii duminicii, pentru care au ca baza doar traditia bisericii. Prin urmare, pretentia Scripturii ca standard cade, si doctrina Scripturii si a traditiei s-a stabilit a fi esentiala, protestantii insisi fiind judecatorii.’’
(Declaratia arhiepiescopului de Reggio la Conciliul de la Trent, 18 ianuarie 1562 – J.H.Holtzman, Canon and Tradition, published in Ludwiswburg, Germany, 1859 pag. 263)
BAPTISTII :
“A existat si existã o porunca de a pazi ziua de Sabat, insa acea zi nu este duminica… Nu exista o dovada scripturistica despre schimbarea institutiei Sabatului, de la a saptea, la prima zi a saptamanii.” Dr. Edward T. Hiscox (author of the Baptist Manual) New York Minister Conference, Nov. 13, 1893
PENTICOSTALII:
“Nu ne invata Biblia ca sambata trebuie sa fie ziua Domnului? Aparent, trebuie sa obtinem raspunsul din alta sursa decat Noul Testament (privind ziua duminicii)…’’ David A. Womack, “Is Sunday the Lord’s Day?” The Pentecostal Evangel, Aug. 9, 1959, #2361, pag. 3
BISERICA LUTERANA :
“Pazirea zilei Domnului (duminica) nu se gaseste in nici o porunca a lui Dumnezeu, ci in autoritatea bisericii.” The Augsburg Confesion
PREZBITERIENII :
“O schimbare a zilei care trebuie tinuta, din ultima, in prima zi a saptamanii. Nu exista nici o porunca expresa care sa autorizeze aceasta schimbare.” N.L. Rice, The Christian Sabbath, p. 10
“De aceea, pana nu se va demonstra ca intreaga lege morala s-a abrogat, Sabatul ramane in picioare. Invataturile lui Isus confirma perpetuitatea Sabatului.” T.C.Blake, D.D. Theology Condenses, pag. 474, 475
METODISTII :
“In ceea ce priveste duminica nu exista nici un pasaj care sa spuna crestinilor sa tina acea zi sau sa transfere Sabatul iudaic in acea zi.” H.F. Rall, Christian Advocate, july 2, 1942
ANGLICANII :
“Multi cred ca duminica e Sabatul, insa nici in Noul Testament, nici in vremea bisericii timpurii, nu exista ceva care sa sugereze ca avem vreun drept sa transferam pazirea zilei a saptea a saptamanii catre prima. Sabatul a fost si este sambata si nu duminica…” Rev. Lionel Beere, Church and People, September 1st, 1947
EPISCOPALIENII :
“Exista vreo porunca in Noul Testament care sa schimbe ziua de odihna de la sambata la duminica ? Nici una.” Manualul doctrinei crestine, pag. 127
“Am facut o schimbare de la ziua a saptea la prima, de la sambata la duminica, doar pe baza sfintei si apostolicei biserici a lui Christos” Why we keep Sunday, pag. 28
CONGREGATIONALISTII :
“E destul de limpede ca oricat de strict si sincer am pazi duminica, nu tinem Sabatul … Nu exista nici o singura propozitie in Noul Testament care sa sugereze ca avem parte de vreo pedeapsa daca incalcam presupusa sfintenie a duminicii.” Dr.R.W.Dale, The Ten Commandments, p. 100,101
“Sabatul crestin, duminica, nu apare in Scripturi si nu era numit Sabat de biserica primara.” Dwight’s Theology, Vol.4, pag.165
ENCYCLOPEDIA :
“Duminca (ziua soarelui) a fost numele pe care paganii l-au dat primei zile a saptamanii, pentru ca era ziua in care se inchinau soarelui. Cea de-a saptea zi a fost binecuvantata si sfintita de Dumnezeu Insusi. El le cere creaturilor Sale sa o sfinteasca pentru El. Aceasta porunca este o obligatie universala si perpetua.” Eadie’s Biblical Cyclopedia, 1892 ed. pag.561
Intreaba si preotii ortodoxi sa vezi ce spun. O sa spuna ca nicaieri in biblie nu apare scris ca trebuie sa ne inchinam duminica, deci mai ramane sa ne inchinam in ziua care era , adica Sambata.
Ionut Ungureanu
June 6, 2013 — 8:06 am
Daca citeai bine articolul puteai vedea ca nu am zis ca Sabatul s-a transformat in Dumnica, ci doar obligativitatea respectarii lui a fost anulata.
Sunt satul de cate comentarii tip din partea sustinatorilor Sabatului am primit, dar nici unu nu e pertinent analizand ce am zis in articol, ci doar comentarii pe care ( probabil platiti) le puneti peste tot pe internet…
AS aprecia daca ai putea veni cu contra argumente specifice celor spuse in articol, nu texte tip doar copiate si lipite oriunde pe net.
Apreciez toate comentariile tale si as fi dispus sa le iau in seama daca imi poti trimite macar cate un capitol inainte si dupa de fiecare citat pe care mi l-ai trimis.
Nu putem lua cate un citat si ne folosi de el asa cum ne face noua placere.
Cu respect